הגשת דוחות תקופתיים ע"י חייב במסגרת הליך פשיטת רגל הנה אחת מהתחייבויותיו המרכזיות של החייב בהליך. הדוח התקופתי משמש ככלי בידי המנהל המיוחד / הנאמן , הכונס הרשמי ובית המשפט לצורך בחינה והערכת מצבו הכלכלי השוטף של החייב , ובכלל זה יכולותיו הכלכליות והדרך שבה הוא מנהל את ענייניו הכספיים.
הדוחות התקופתיים מוגשים אחת לחודשיים והם כוללים דיווח ביחס ל- 2 החודשים שחלפו. הדוח מוגש לאחר חלוף החודשיים נשוא הדיווח על מנת לאפשר לחייב לקבל לידיו את כל האסמכתאות להכנסות וההוצאות כמו למשל, תלושי שכר וחשבונות חודשיים.
הדוח מוגש על גבי טופס דיווח ייעודי שיש למלא את חלקיו . החלק המרכזי בדוח הנו טבלה המפרטת את הכנסות והוצאות החייב . הטבלה כוללת סעיפי הכנסות והוצאות ועל החייב למלא את סכומי ההכנסות וההוצאות תחת הסעיפים המתאימים.
הדוחות התקופתיים מוגשים לכונס הרשמי ולמנהל המיוחד או הנאמן והדיווח באמצעות הדוחות צריך להיות דיווח סדיר ורציף לאורך כל תקופת ההליך.
לטעויות בהגשת הדוחות התקופתיים עלולות להיות השלכות שליליות על החייב. כך למשל, כשדוחותיו של חייב בהליך פשיטת רגל מציגים מצב שבו הוצאותיו עולות על הכנסותיו, הדבר יכול להתפרש על ידי הגורמים הרלוונטיים כיצירת חובות על ידי החייב במהלך היותו בהליך פשיטת הרגל אשר הנה התנהגות אסורה בהליך פשיטת רגל.
מנגד , כשהדוחות מציגים מצב שבו שהכנסותיו של החייב עולות באופן ניכר על הוצאותיו הדבר יכול להצביע על כך שלחייב יש הכנסה פנויה שיש לנתב לטובת הליך פשיטת הרגל על ידי הגדלת התשלום החודשי שעליו לשלם במסגרת הליך פשיטת הרגל.
כדאי אפוא לחייב המצוי בהליך פשיטת רגל להתייחס בכובד ראש לחובת הדיווח החלה עליו במסגרת הליך פשיטת הרגל. כמו כן כדאי שהחייב יבצע את הדיווח באופן מסודר ונכון ובאופן שימנע מחלוקות וטענות ביחס להתנהלותו בהמשך.
להלן מספר עצות לדיווח תקופתי נכון שיכול למנוע מהחייב מלהיקלע לקשיים בהמשך:
דיווח מלא של ההכנסות וההוצאות בדוח וצירוף אסמכתאות
על החייב למלא בדוח את כל הפרטים הנדרשים ולצרף לדוח התקופתי את כל האסמכתאות הקיימות להוצאות ולהכנסות שלו המפורטות בדוח. כך, למשל, חייב שעובד ומקבל שכר חודשי נדרש לצרף את תלושי השכר שלו לדוח .
חייב המקבל קצבת ביטוח לאומי נדרש לצרף אישור מהמוסד לביטוח לאומי על גובה הקצבה חודשית. ומבחינת הוצאות , חייב שגר בשכירות ומשלם דמי שכירות חודשיים נדרש לצרף לדוח את חוזה השכירות ואסמכתאות לתשלום דמי השכירות החודשיים . פירוט מלא בדוחות הכולל הוכחות בדמות מסמכים המעידים על ההכנסות שהתקבלו וההוצאות שהוצאו המפורטות בדוח עשוי למנוע טענות בהמשך בדבר דיווח סתמי ו/או דיווח בלתי מספק.
בחינה מדוקדקת של הדיווח לאחר מילוי הפרטים הנדרשים בדוח כדי לוודא שאין הכנסות או הוצאות שלא נכללו בדוח הנה פעולה חיונית ונדרשת . חסר בדיווח מלא על הכנסות או על הוצאות שוטפות עלול להתפרש כהסתרה ובמקרים קיצוניים כחוסר תום לב מצד החייב.
צירוף אסמכתאות להוכחת ההכנסות וההוצאות לדוחות חשוב לא פחות . הגשת דוחות שאינם נתמכים באסמכתאות מלאות יכול להביא לחוסר אמון בדיווחי החייב ולהעלות טענה בדבר חוסר שקיפות באשר למצבו הכלכלי השוטף.
להכנה קלה ומהירה של דוחות תקופתיים ניתן להשתמש במחולל הדוחות של משרדנו.
שמירת עותקים של הדוחות התקופתיים
טרם הגשת כל דוח על החייב לדאוג שיוותר בידו עותק של הדוח המלא הכולל את טופס הדיווח ואת המסמכים שצורפו לדוח. ניתן לשמור את הדוח בעותק פיזי כשהוא מתויק בצורה מסודרת בתיקיה ייעודית או על ידי סריקת הדוח התקופתי ושמירת קובץ דיגיטלי שלו. שמירת עותקי הדוחות תאפשר לחייב להתמודד טוב יותר עם טענות הנוגעות למצבי הכלכלי השוטף ובעיקר ביחס לטענות הנוגעות לתשלום החודשי שיש להשית עליו.
קביעת תזכורת ביומן להגשת הדוח התקופתי הבא
אין די בהגשת דוח בודד אם מספר דוחות לתקופות אקראיות במהלך תקופת ההליך. חשוב להגיע למצב שבו החייב מגיש דוחות תקופתיים בצורה סדירה החל מתחילת ההליך ועד לשלב שבו הוא מסיים את ההליך או מקבל פטור או הקלה בהגשת דוחות תקופתיים. לאחר הגשת הדוח התקופתי יש לקבוע תזכורת להגשת הדוח התקופתי שבא אחריו , שאחרת חיי היומיום, והעיסוקים היומיומיים השונים עלולים להביא לשכחה ולפספוס בהגשת הדוחות באופן סדיר ורציף כנדרש.
הגשה מקוונת של הדוחות ושמירת אישורי הגשה של הדוחות
לעיתים עולות טענות כי החייב לא הגיש דוחות בשעה שהחייב מצידו יודע כי הוא הגיש את הדוחות . שמירת אישורי ההגשה של הדוחות עשויה לחסוך לחייב קשיים בהמשך במקרה שעולות טענות להעדר דיווח מצד המנהל המיוחד / הנאמן או הכונס הרשמי.