צו שיקום כלכלי

צו שיקום כלכלי

מהו צו שיקום כלכלי

צו לשיקום כלכלי הנו מרכיב יסוד בהליכי חדלות פירעון אשר הוטמע במערכת המשפט בישראל במסגרת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי שנכנס לתוקף ב 15/9/19.

צו שיקום כלכלי הנו החלטה של בית המשפט ובמסגרתה מפרט בית המשפט את התוכנית לשיקומו הכלכלי של חייב. הצו כולל פרטים שונים ותנאים שונים שבהם חייב בהליך חדלות פירעון צריך לעמוד על מנת להשתקם ולפתוח דף חדש ללא חובות. החוק קובע שלאחר עמידת החייב בתנאי הצו לשיקום כלכלי יינתן לו הפטר מהחובות.

צו שיקום כלכלי הנו השם החדש של מה שהיה מכונה בעבר "תכנית פירעון"  במסגרת הליכי פשיטת רגל.

עם כניסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי החליף חוק זה את פקודת פשיטת הרגל הישנה וכיום במקום תכנית פירעון קובעים לחייבים בהליכי חדלות פירעון תכנית לשיקום כלכלי.

מהם התנאים לצו לשיקום כלכלי ?

על מנת שינתן צו לשיקום הכלכלי על החייב לעמוד בכל חובות ההליך. הדבר כולל עמידה בחובות התשלומים , הגשת דוחות כלכליים ושיתוף פעולה עם הנאמן . חייב שעמד בחובות ההליך והתנהל בתום לב בכל הקשור ליצירת החובות צפוי לקבל תכנית לשיקום כלכלי שתאפשר לו לפתוח דף חדש.

מדוע ניתן צו לשיקום כלכלי ?

אחת ממטרותיו המוצהרות של הליך חדלות הפירעון הנו שיקומו של החייב ושילובו במרקם החיים הכלכליים ולכן כחלק מובנה בהליך חדלות הפירעון בית המשפט יקבע לחייב שעומד בתנאי ההליך תכנית לשיקום כלכלי באמצעות צו  מתאים.

התכנית לשיקום כלכלי מאפשרת מצד החייב לחייב לפרוע את החובות לנושים ומצד שני, היא מאפשרת לו להשתקם. התכנית לשיקום כלכלי יוצרת אופק ברור לחייב באשר לסיום ההליך והוא יודע שלאחר שיעמוד בתנאים שנקבעו בצו הוא יזכה להפטר מהחובות  .

כיצד קובעים את תנאי הצו  ?

תנאי הצו  לשיקום כלכלי נקבעים על ידי בית המשפט, אך קביעת תנאי הצו  מתבססת לרוב על המלצות בעלי התפקיד , דהיינו הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי , והנאמן שמונה במסגרת הליך חדלות הפירעון.

הנאמן צפוי להגיש  דוח ממצאי בדיקה לממונה כ- 3 חודשים לפני מועד הדיון שנקבע .  הדוח כולל המלצות בדבר התוכנית הראויה לשיקומו הכלכלי של החייב. הממונה אשר לרוב מתבסס על המלצות הנאמן מגיש  לבית המשפט הצעה מטעמו הכוללת במקרים המתאימים תכנית לשיקומו הכלכלי של החייב.

הצו  לשיקום כלכלי נקבע לרוב לאחר שמתקיים דיון ממצה ובמסגרתו ניתנת לחייב ולבעלי התפקיד להציג את עמדתם בדבר התוכנית הראויה לשיקומו הכלכלי של החייב.

לאחר שמיעת טיעוני הצדדים יקבע בית המשפט במסגרת הצו תנאים ברורים ומפורטים במסגרת צו שיקום כלכלי  שככל והחייב יעמוד בהם הוא יזכה לקבל הפטר מהחובות .

מתן הפטר מהחובות הנו חלק מהליך שיקומו של החייב , אך הוא אינו החלק היחיד בתהליך השיקום. למשל, כחלק מתנאי הצו  לשיקום כלכלי בית המשפט רשאי לחייב את החייב להשתתף בהכשרה להתנהלות כלכלית נכונה.

אלו תנאים כלולים בצו שיקום כלכלי ?


הצו כולל חלקים שונים . יחד עם זאת חשוב להבהיר כי התנאים לשיקום כלכלי תלויים בנסיבותיו של כל מקרה ומקרה ומשתנים ממקרה למקרה. ההבדלים בין תוכניות השיקום השונות תלויים בנתונים שונים המשפיעים על היקף התוכנית . נתונים אלו כוללים משתנים רבים כגון הכנסות התא המשפחתי, מצבו הרפואי של החייב וכושר השתכרותו , גילו של החייב,  קיומם או העדרם של נכסים  על שם החייב ,אופן התנהלותו של החייב בהליך חדלות הפירעון ואף היקף חובותיו.

חובות התשלומים

על חייב בעל כושר השתכרות יטיל בית המשפט חובת תשלומים. חובת התשלומים כוללת לרוב סדרת תשלומים חודשיים למשך תקופה מוגדרת שבהם על החייב לעמוד. כך למשל , במסגרת , יכול בית המשפט לקבוע כי על החייב להוסיף לקופה 36 תשלומים חודשיים של 1500 ש"ח . במצב כזה , החל ממועד מתן הצו  יידרש החייב לשלם 1500 ש"ח מדי חודש בחודשו במשך 36 חודשים כחלק מחובתו לעמוד בתנאי הצו לשיקום כלכלי.

צו התשלומים שנקבע במסגרת התוכנית לשיקום כלכלי אמור להתבסס על הכנסותיו והוצאותיו של החייב וככל והכנסות התא המשפחתי גבוהות יותר כך יהיה גבוה יותר הצו. ככל ומספר הנפשות בתא המשפחתי גדול יותר כך יגדל היקף ההוצאות שיילקחו בחשבון לצורך קביעת התשלום החודשי.

הנכסים הנכללים בקופת הנשייה


במסגרת הצו  יקבע בית המשפט אלו נכסים מנכסי החייב יכללו בקופת הנשייה, ומשמעות הדבר שנכסים אלו ימומשו ויועברו לקופת הנשייה או ייפדו על ידי החייב על ידי הפקדת כסף בקופת הנשייה תמורת אי מימוש נכסיו . כך , למשל , ביחס לחייב שבמהלך השנים צבר זכויות בקופות גמל ובקרנות השתלמות צפוי בית המשפט להורות על מימוש נכסיו הלא מוגנים כחלק מתנאי תכנית השיקום . 

מקרה נפוץ נוסף הוא של חייב בעל נכס שווה ערך כגון בית  מגורים, רכב יקר וכיו"ב שבמסגרת הליך חדלות הפירעון יוערך שוויו והוא ימומש . לחילופין , החייב יידרש לפדות את שוויו  של הנכס על מנת שלא ימומש ויוותר בידיו.

במסגרת חלק זה של הצו יכול בית המשפט להתייחס לנכסים שייצברו או יתגלו בעתיד ומעמדם בהליך.  מימוש נכסי החייב הבלתי מוגנים מהווה נדבך נוסף על חובת התשלומים החלה על חייב בהליך חדלות הפירעון.

תחולת ההגבלות

במסגרת הצו נוהג בית המשפט להתייחס לתחולת ההגבלות המוטלות על החייב במהלך תקופת עמידתו בצו השיקום והוא יכול להורות על הסרה של הגבלות מסוימות או הותרתן בתוקף עד לסיום ההליך.

כך , למשל,  הצו לעיכוב יציאה מן הארץ , ההגבלות על נטילת אשראי ושימוש בפנקסי שיקים ימשיכו לחול בתקופה שבה יידרש החייב לעמוד בצו בתנאי הצו לשיקום כלכלי ויסורו רק לאחר עמידתו של החייב בכל תנאי הצו .

סנקציות בגין הפרת הצו

במסגרת הצו לשיקום כלכלי וכחלק מתנאיו נקבעות סנקציות על החייב במקרה של הפרת הצו לשיקום כלכלי על ידו. בית המשפט יכול לקבוע, למשל, שפיגור בביצוע התשלומים יכול להביא להארכת תקופת התשלומים שהוטלה על החייב.

מדוע הצו לשיקום כלכלי שונה אצל כל חייב ?

הצו לשיקום כלכלי הנו צו המותאם לנסיבות הספציפיות של כל חייב. מטבע הדברים, לכל חייב נתונים אישיים שונים ובכלל זה הרכב התא המשפחתי , הכנסות , מצב בריאותי גיל ורקע שונים.

כל נתון אישי יש בו כדי להשליך על תכנית השיקום והיקף . בנוסף , חשוב להבין שתוכנו של הצו לשיקום כלכלי מושפע מאוד מהנפשות הפועלות . הן השופט , הן הממונה על הליכי חדלות פירעון והן הנאמן ואף בא כח החייב יש להם השפעה על התכנית לשיקום כלכלי.

ישנם שופטים שהנטייה הטבעית שלהם היא להתחשב ולהקל יותר  על חייבים , ישנם שופטים שהעקרון שחובות צריך לשלם הוא עיקרון יסוד עבורם ולאורו כל מקרה נבחן במטרה לאפשר לנושים לקבל חלק גדול ככל הניתן  מכספים.

ישנם שופטים שמעדיפים להסתמך על המלצות הממונה על הליכי חדלות פירעון שנתפס על ידם כגורם אובייקטיבי וישנם שופטים שיודעים לערוך איזון ראוי בין מטרת השיקום של החייב לבין הצורך לאפשר לנושים להיפרע מהחייב .

גם בא כוח הממונה  המייצגים  את הממונה על הליכי חדלות פירעון כוללים בעלי תפקיד בעלי גישות  שונות .

ישנם באי כח ממונה ניציים במיוחד שיהפכו כל אבן על מנת שהחייב ישלם סכום גדול ככל הניתן וישנם בעלי תפקיד מאוזנים יותר שנותנים משקל ראוי לנסיבות החייב.

גם לבא כוחו החייב והפעולות שהוא מבצע על מנת לטעון בשם החייב ולהגן על זכויותיו השפעה על תכנית השיקום.

מכלול הנסיבות שתוארו לעיל משפיע על תנאי צו השיקום שנקבע לכל חייב , ומכיוון שמדובר במערכת שלמה של כוחות שפועלת ומשפיעה על צו השיקום תכניות השיקום שנקבעות לחייבים לא יהיה זהות.

האם ניתן לשנות צו שיקום כלכלי ?

תכנית לשיקום כלכלי שנקבעה לפי צו שיקום שניתן ניתנת לשינוי אם התגלו נסיבות חדשות המצדיקות את שינוי תכנית השיקום. מצד אחד יש מקום לתת משקל לעיקרון סופיות הדיון ולא לאפשר שינוי תכנית שיקום שקבעה נדונה והוכרעה , אך מצד שני אם התגלו נסיבות מהותיות שלא היו קיימות במועד מתן הצו לשיקום כלכלי , יכול ויהיו בנסיבות אלו כדי לשנות את תנאי התכנית לשיקום כלכלי שנקבעה ואת תנאי הצו שניתן.

היבט נוסף הנוגע לשינוי הצו  הנו על ידי קיצור תקופת התשלומים. ישנם מקרים שחייב שנקבע לו בצו שיקום כלכלי תכנית תשלומים ירצה להקדים תשלומים על ידי תשלום סכום חד פעמי של יתרת התשלומים. קיצור תקופת התשלומים תאפשר לסיים מהר יותר את חובותיו על מנת לקבל הפטר מהחובות. הוראות החוק מאפשרות את קיצור תקופת התשלומים על ידי הגשת בקשה מתאימה לבית המשפט ובמקרים המתאימים תקוצר תכנית השיקום והחייב יוכל לסיים את ההליך מהר יותר ולקבל הפטר מהחובות.

 

חשיבות הצו

הצו שיקום כלכלי הנו החלטה מהותית ואולי החשובה ביותר בעבור חייב במסגרת הליך חדלות הפירעון , שכן במסגרתה נקבעים התנאים למחיקת חובותיו של החייב ופתיחת דף חדש בחיים. תכנית ראויה לשיקום כלכלי הנה תכנית אשר מאפשרת לחייב לעמוד בה בהתחשב ביכולותיו הכלכליות. תכנית זו  אמורה לאזן בין זכויות הנושים להיפרע מן החייב לבין זכותו של החייב להשתקם ולפתוח דף חדש ללא חובות .

בדוק את האפשרות לחדלות פירעון כאן

מלא פרטיך כאן ונחזור אליך עם הערכה

התייעצות ראשונית ללא עלות